Pricing & Revenue Management Netwerk

PReMa is een netwerk dat Pricing & Revenue Management professionals uit het bedrijfsleven en de academische wereld samenbrengt. Het doel van PReMa is:

Het uitwisselen van nieuwe ontwikkelingen en praktijk ervaringen
op het gebied van Pricing & Revenue Management

PReMa is een initiatief van ORTEC, de Faculteit der Exacte Wetenschappen van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam en het Centrum Wiskunde en Informatica (CWI). De combinatie van academische en praktijk professionals binnen het netwerk zorgt ervoor dat innovatieve technieken snel kunnen worden toegepast in de praktijk en dat nieuwe praktisch relevante onderzoeksvragen worden geformuleerd.

Meld u gratis aan om op de hoogte te blijven van de activiteiten van PReMa!

Activiteiten

De belangrijkste activiteit van PReMa is het regelmatig organiseren van een seminar. Binnenkort volgt meer informatie over het eerstvolgende seminar.

Pricing & Revenue Management

Pricing en Revenue Management zijn gericht op het zo slim mogelijk verkopen van producten en diensten met als doel de winst te verhogen. Dit wordt bereikt door actief in te spelen op het gedrag van klanten. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende prijzen voor verschillende klanten op verschillende tijdstippen (marktsegmentatie). Geavanceerde wiskundige modellen worden gebruikt om op elk moment te bepalen hoeveel producten er (maximaal) aan elke groep klanten verkocht mogen worden en tegen welke prijs. Het toepassen van Revenue Management technieken levert bedrijven over het algemeen een omzetstijging van tussen de 3 en 7% op.

Revenue Management is in de jaren 80 ontstaan in de luchtvaart en is daar inmiddels onmisbaar. Voorbeelden van industrieën waar Revenue Management sinds die tijd ook zijn waarde heeft bewezen zijn o.a. hotels, autoverhuur, touroperators, parkeergelegenheid, advertentieverkoop en vrachtvervoer.

PReMa is een initiatief van:


Centrum Wiskunde & Informatica ORTEC Vrije Universiteit Amsterdam